Takken

Kapoenen (6-8jaar)

De magische leefwereld van kinderen wordt nog mooier in onze scoutsbos. Met ogen vol verwondering en een hart vol nieuwsgierigheid beginnen deze jonge avonturiers hun ontdekkingsreis in de scouts. Samen met hun enthousiaste leiding ravotten ze erop los. Kapoenen is voor de leeftijd van 6 tot 8 jaar. Met als hoogtepunt van het jaar het 5-daagse zomerkamp waar de eerste eeuwige-vriendschappen worden gesmeed.

Het uniform van de kapoenen bestaat enkel uit een das, zo zijn ze altijd herkenbaar, die kan aangekocht worden bij ons op de scouts. Een hemd mag maar is niet verplicht.

De welpen, een levendige groep ontdekkers tussen 8 en 11 jaar. Binnen de welpen leren ze al op eigen benen staan, of toch blote scoutsbenen: Ze leren sjorren, samen met de leiding hun eerste potje koken en ravotten in den bos. Deze roedel welpen blijkt jaar na jaar onafscheidelijk te zijn. Dankzij het 7-daags zomerkamp en twee weekenden in lokalen per jaar komen ze thuis met ongelofelijk straffe verhalen.

Het uniform van de welpen bestaat uit een hemd, een das en een groene broek. De das kan aangekocht worden bij ons op de scouts, voor het hemd verwijzen we naar de Hopper winkel.

De jonggivers, een groep dynamische avonturiers in de leeftijd van 11 tot 14 jaar, vormen een leerrijke tak binnen de scouts. Ze leren niet alleen essentiële scoutsvaardigheden zoals vuur maken, koken, sjorren, kaartlezen, kamperen, enz. maar ook andere vaardigheden zoals teamwork, communicatie, respect voor natuur, enz. Bij de jonggivers trekken we er tijdens de zomer 10 dagen op uit naar de mooiste streken van België. Prachtige wandelingen, fijne kampvuuravonden en onvergetelijke avonturen met leeftijdsgenoten.

Het uniform van de jonggivers bestaat uit een hemd, een das en een groene broek. De das kan aangekocht worden bij ons op de scouts, voor het hemd verwijzen we naar de Hopper winkel.

De givers, een enthousiaste groep jongeren tussen de 14 en 17 jaar. Als givers bereiden ze zich voor op de volgende stappen in hun leven met een rugzak vol ervaringen, vaardigheden en onuitwisbare herinneringen die hen vormen tot veerkrachtige en verbonden individuen. Bij de givers dagen we jullie uit om over de grenzen te gaan, letterlijk. We trekken één keer per drie jaar met deze bijna-volwassen groep naar het buitenland. De andere jaren organiseren we het “klassieke” 10-daagse kamp.

Het uniform van de givers bestaat uit een hemd, een das en een groene broek. De das kan aangekocht worden bij ons op de scouts, voor het hemd verwijzen we naar de Hopper winkel.

De scouts kent geen geheimen meer voor jullie? Klopt, jullie zijn -bijna- afgestudeerd als scouts. Dit laatste jaar mogen jullie genieten van de herinneringen… of toch niet? Het jin-jaar zit boordevol avontuur voor een kleine groep. 1 jaar dat jullie volledig worden voorbereid op jullie leidingscarrière bij de schoonste scouts van de lage landen. Nog één keer trekken jullie met “de vrienden” naar het buitenland. Naar waar? Dat kies je waarschijnlijk zelf.

De leerling wordt de meester. Na jaren ervaring in het jeugdwerk is de goesting om kennis door te geven te groot om afscheid te nemen van de scouts. Het voorbereidingsjaar is goed verlopen en jullie zijn klaar om zelf de touwtjes in handen te nemen. Den Bos is vanaf nu van jullie, draag er zorg voor net zoals al jullie vele voorgangers. Succes. Bij vragen … ’t is nu aan jullie om ze te beantwoorden.

Uiteraard moet aan de leiding niet meer uitgelegd worden wat een uniform inhoud, zij zijn dan ook altijd in orde (en hebben altijd gelijk).